Opšta pitanja o električnim skuterima

Šta su električni skuteri i električni motocikli?

Električni skuteri i električni motocikli su motorna vozila sa dva točka koje pokreće elektromotor koji električnom energijom napaja baterija.

Električni skuter ili moped je motorno vozilo maksimalne brzine 45 km/h i najveće snage motora od 4 kW.

Električni motocikl je motorno vozilo čija najveća konstruktivna brzina prelazi 45 km/h i čija najveća stalna nominalna snaga motora prelazi 4 kW.

Kakve vrste električnih skutera i motocikala postoje?

Vrsta L1 – moped ili skuter je vozilo sa dva točka čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 45 km/h i čija najveća stalna nominalna snaga ne prelazi 4 kW
Vrsta L2 – laki tricikl je vozilo sa tri točka sa bilo kakvim rasporedom točkova čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 45 km/h i čija najveća stalna nominalna snaga ne prelazi 4 kW
Vrsta L3 – motocikl je vozilo sa dva točka čija najveća konstruktivna brzina prelazi 45 km/h i čija najveća stalna nominalna snaga motora prelazi 4 kW
Vrsta L4 – motocikl sa bočnim sedištem je vozilo sa tri točka asimetrično raspoređena u odnosu na uzdužnu srednju ravan, čija najveća konstruktivna brzina prelazi 45 km/h i čija najveća stalna nominalna snaga motora prelazi 4 kW
Vrsta L5 – teški tricikl je vozilo na tri točka simetrično raspoređena u odnosu na uzdužnu srednju ravan, sa motorom čija najveća konstruktivna brzina prelazi 45 km/h i čija najveća stalna nominalna snaga motora prelazi 4 kW
Vrsta L6 – laki četvorocikl je motorno vozilo sa četiri točka čija masa praznog vozila nije veća od 350 kg, što ne uključuje masu baterija, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 45 km/h i čija najveća stalna nominalna snaga motora prelazi 4 kW
Vrsta L7 – teški četvorocikl je motorno vozilo sa četiri točka čija masa praznog vozila nije veća od 400 kg, odnosno 550 kg za vozila za prevoz tereta, što ne uključuje masu baterija i čija najveća stalna nominalna snaga motora ne prelazi 15 kW.

Koje su prednosti električnih skutera i električnih motocikala?; Koje su prednosti električnog skutera u odnosu na skutere sa SUS motorom?

Ekološki su prihvatljivi: električni skuteri i električni motocikli ne emituju gasove sagorevanja goriva, smanjuju zagađenje vazduha i efekat gasova staklene bašte. Doprinose čistijoj i održivijoj životnoj sredini.
Tih rad: električni skuteri i električni motocikli su tiši od benzinskih i smanjuju zagađenje bukom u urbanim sredinama.
Niski operativni troškovi: struja je generalno jeftinija od benzina, što rezultira nižim troškovima pogonske energije, čak za 14,4 puta u ovom trenutku.
Niski troškovi održavanja: drastično manji broj delova koje treba periodično servisirati znače niže troškove održavanja, čak za 90% u odnosu na benzinske.
Smanjena zavisnost od fosilnih goriva: upotreba električne energije u transportu smanjuje zavisnost od fosilna goriva, čiji su resursi ograničeni.
Državni podsticaji: par godina unazad Vlada nudi subvencije kupcima električnih vozila.
Efikasnost u saobraćaju: električni skuteri i električni motocikli su pogodni za gradske saobraćajne uslove, omogućuju lako ubrzanje, kretanje i manevrisanje, što smanjuje zagušenja saobraćaja.
Energetska efikasnost: elektromotori su energetski efikasniji od benzinskih, jer pretvaraju veći procenat energije u kretanje.
Ušteda na vremenu: efikasnim kretanjem kroz saobraćajne gužve i punjenje baterije kod kuće ili na bilo kojoj električnoj utičnici, eliminiše potrebu za posetom benzinskoj pumpi, što znatno štedi dragoceno vreme.
Dugoročne uštede: iako početni troškovi mogu biti veći, električni skuteri i električni motocikli drastično štede tokom protoka vremena, zbog nižih troškova goriva, održavanja i dužeg radnog veka.
Pročitajte više o prednostima električnih skutera i motocikala u odnosu na benzinske u našem članku.

Koji su nedostaci električnih skutera i električnih motocikala?

Ograničeni radijus kretanja: električni skuteri i električni motocikli obično imaju ograničen domet po punjenju, zahtevaju češće punjenje baterije, što kod skutera ograničava putovanja na velike udaljenosti. Ovo nije slučaj kod električnih motocikala sa brzim punjačima.
Infrastruktura za punjenje: infrastruktura za punjenje nije rasprostranjena kao benzinske pumpe, što potencijalno ograničava putovanja na velike udaljenosti.
Vreme punjenja: Punjenje baterije električnog skutera traje duže u poređenju sa punjenjem goriva kod benzinskog, što potencijalno ograničava putovanja na velike udaljenosti. Ovo nije slučaj kod električnih motocikala sa brzim punjačima.
Degradacija baterije: vremenom se kapacitet baterije može smanjiti, posebno kod baterija nerenomiranih proizvođača, umanjujući domet skutera.
Dostupnost: Izbor kvalitetnih vozila u našem regionu je mali, što ograničava mogućnosti kupcima.
Baterije: Proizvodnja baterija za električne skutere može imati uticaj na životnu sredinu i lanac snabdevanja.

Koji su najvažniji faktori pri izboru električnog skutera?; Kako odabrati pravi električni skuter?

Pri donošenju odluke o kupovini, treba voditi računa prvenstveno o kvalitetu komponenti i ponuđenim garancijama. Garantni period koji kupac dobija na vozilo zavisi od zakonske regulative u Srbiji i na te uslove distributer nema uticaja. U suštini, ovaj period je skoro pa nebitan. Troškovi održavanja elektro vozila su za 90% manji od troškova održavanja vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Kod električnih skutera i električnih motora postoji samo jedan pokretni-obrtni deo, pogonski motor kojem ne treba održavanje i nije najskuplji deo vozila. Ni u električnom mopedu, ni u električnom motoru nema ulja, filtera, lanaca, lančanika, klipova, karika, kvačila, itd. što drastično smanjuje troškove održavanja.

Najvažniji i najskuplji deo svakog električnog vozila je baterija. Pri kupovini električnog skutera ili električnog motora posebnu pažnju treba obratiti na bateriju. Kapacitet baterije određuje domet (autonomiju) skutera. Što je baterija većeg kapaciteta, to je autonomija skutera veća. Najjeftinija su vozila sa olovno-kiselom baterijom. Treba ih izbeći bez obzira na nisku cenu, jer se radi o klasičnom akumulatoru sa kratkim radnim vekom. Broj ciklusa punjenja i pražnjenja određuje radni vek baterije, što je ovaj broj veći baterija je kvalitetnija. Samim tim i garantni period koji proizvođač ili distributer daje na bateriju je pokazatelj kvaliteta. Individualne potrebe su takođe bitan faktor koji treba uzeti u obzir pri donošenju odluke. To podrazumeva nameravanu upotrebu (putovanje na posao, slobodno vreme, terenska ili radna vozila), potreban domet-autonomiju i brzinu.

Koji je najbolji električni skuter za početnike?

Za početnike su idealni skuteri s manjom snagom i nižom maksimalnom brzinom, međutim, ovakvi skuteri su najčešće lošeg kvaliteta. Kod kvalitetnih električnih skutera i motocikala moguće je ograničiti snagu motora i brzinu kretanja. Pri izboru preporučujemo ovu opciju, jer ćete vrlo brzo steći iskustvo u vožnji, poželećete skuter normalne propisane brzine, i jednostavnim podešavanjem ćete skuter koji imate unaprediti.

Koji su najbolji brendovi i modeli električnih skutera i motocikala na tržištu?

U poslednjih par godina mnogi svetski proizvođači dvotočkaša pokušavaju da se uključe u trend elektrifikacije, ali zaostaju u tehnološkom razvoju za kineskim proizvođačima. Dodatno, sirovine koje se koriste u proizvodnji su teže dostupne kompanijama van kineskog tržišta, što njihove proizvode čini znatno skupljim. Bez obzira što će ime proizvođača biti nepoznato, obratite pažnju na vozilo proizvedeno u Kini i na garanciju (posebno na bateriju) koju dobijate pri kupovini. Primera radi, ZAP je kineski proizvođač električnih skutera i motocikala vrhunskog kvaliteta, pri čemu su cene na znatno nižem a kvalitet na znatno većem nivou od kvalteta proizvoda većine poznatih brendova.

Gde se mogu kupiti električni skuteri i motocikli u Srbiji?

Najsigurnije je električni skuter ili motocikl kupiti kod specijalizovanih ovlašćenih distributera, jer ćete u tom slučaju dobiti garanaciju na vozilo. Ovo naglašavamo jer postoji trend prodaje na raznim pijacama i oglasnim portalima, gde najčešće nemate nikakvu zaštitu, niti dobijate garancije. Preporučujemo da pre odluke o kupovini uvek od distributera tražite test vožnju, jer ćete se tako najbolje uveriti u kvalitet, i u direktnom razgovoru saznati kakve se garancije nude. Pored toga, ozbiljni ovlašćeni distributeri imaju na lageru rezervne delove i rade servisiranje.

Koliko koštaju električni skuteri i električni motocikli u Srbiji?; Koliko koštaju dobri električni skuteri?

Cene električnih skutera variraju u zavisnosti od kvaliteta, modela, tehničkih karakteristika i dodatne opreme. Uopšteno, cene se kreću u rasponu:
800€-1200€ za osnovne modele, lošijeg kvaliteta, sa olovno-kiselom baterijom, i dometa najčešće između 20-30 km
1500€-2000€ za srednje kvalitetne modela, grafenskom baterijom, i dometa između 40-50 km
2000€-2500€ za kvalitetnije modele, sa Li-ion baterijom, dometa između 60-70km
2500€+ za premium modele i motocikle, sa Li-ion baterijom, dometa iznad 80km

Pitanja vezana za zakonsku regulativu

Da li je potrebna vozačka dozvola za električni skuter i električni motocikl?

Za vožnju električnog skutera (mopeda), lakih tricikla i lakih četvorocikala, kod kojih maksimalna brzina ne prelazi 45 km/h i snaga motora ne prelazi 4 kW, potrebna je AM kategorija vozačke dozvole.
Za vožnju električnog motocikla snage motora do 11 kW čiji odnos snage motora i mase vozila nije veći od 0,1kW/kg, i teškog tricikla čija snaga motora ne prelazi 15 kW, potrebna je A1 kategorija vozačke dozvole.
Za vožnju električnog motocikla čija snaga motora nije veća od 35 kW i čiji odnos snage motora i mase vozila nije veći od 0,2 kW/kg potrebna je A2 kategorija vozačke dozvole.
Za vožnju električnog motocikla i teškog tricikla čija snaga motora prelazi 15 kW potrebna je A kategorija vozačke dozvole.

Koja je maksimalna brzina električnog skutera i električnog motocikla?

Maksimalna brzina električnog skutera je definisana Zakonom i ne sme prelaziti brzinu od 45km/h.
Maksimalna brzina električnog motocikla zavisi od njegove konstruktivne brine. Na putevima je maksimalna brzina ograničena za sva vozila u zavisnosti od kategorizacije same saobraćajnice.

Gde se sme voziti električni skuter?, Postoje li neka ograničenja za vožnju električnih skutera? Mogu li se voziti električni skuteri po biciklističkim stazama?

Električni skuter je dozvoljeno voziti na saobraćajnicama na kojima je maksimalna brzina ograničena na 80 km/h.
Električni skuter nije dozvoljeno voziti na:
autoputu (maksimalna brzina 130 km/h)
motoputu (maksimalna brzina 100 km/h)
biciklističkim stazama
pešačkim zonama
trotoarima
Električni motocikl nije dozvoljeno voziti na:
biciklističkim stazama
pešačkim zonama
trotoarima

Da li se električni skuteri i motocikli registruju?

Prema članu 275. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima električni skuteri i električni motocikli podležu tehničkom pregledu i registraciji na godišnjem nivou.

Sva dokumenta neophodna za registraciju dobićete kod nas prilikom kupovine vozila.

Kolika je cena registracije električnog skutera i motocikla?

Cena registracije zavisi od visine taksi na opštinskom nivou, i cena prve registracije za električni skuter se kreće između 5500-6000 dinara, dok je taj iznos oko 11000 dinara za motocikl. Svaka sledeća registracija je jeftinija, pošto se ne plaćaju registarske tablice i saobraćajna dozvola.

Da li je potrebno osigurati električni skuter?; Kako osigurati električni skuter?

Prilikom registracije električnog skutera ili električnog motora vozilo se u skladu sa Zakonom o obaveznom osiguranju u saobraćaju mora osigurati pre nego što se stavi u saobraćaj.

Pored obaveznog autoosiguranja, u nekim od osiguravajućih kompanija u Srbiji moguće je električni skuter i električni motocikl osigurati i kasko.

Da li je obavezno nositi zaštitnu opremu pri vožnji električnog skutera i električnog motocikla?

U skladu sa čl. 91. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, vozač i putnik motocikla, mopeda, tricikla i četvorocikla moraju za vreme vožnje nositi na glavi zakopčanu homologovanu zaštitnu kacigu, na način propisan deklaracijom proizvođača kacige, osim ukoliko na vozilu postoji ugrađena kabina.

Tehnička pitanja

Koliki uspon može da savlada električni skuter ili motocikl?

Zakonom propisan maksimalni nagib na kolovozu iznosi 7%, osim na serpentinama, gde je maksimum 9% nagiba. Ovo praktično znači, da se na 100 m dužine kolovoza, teren uzdiže ili spušta 7m.

Za skutere iz naše ponude, proizvođač deklariše 20º kao maksimalni nagib koji vozilo može da savlada, dok je za maxi skutere maximalni nagib 35º.

Očigledno je da se ovde radi o dve različite merne jedinice, % i º. 20º preračunato na % uspona iznosi oko 36%, što je mnogo više od zakonom propisanog maximalnog nagiba kolovoza.

Koliki je domet električnog skutera i električnog motocikla s jednim punjenjem?

Granice dometa, odnosno autonomije električnog skutera određuju kapacitet ugrađene baterije i utrošak energije tokom vožnje. Najznačajniji faktor je kapacitet baterije električnog skutera. Što je kapacitet baterije veći to je i autonomija električnog vozila veća.

Na autonomiju električnog skutera ili motocikla, kao i kod dvotočkaša sa benzinskim motorom utiču i sledeći faktori:
Nepropisno napumpani preumatici:
pneumatici čiji je pritisak niži od preporučenog imaju veću gaznu površinu, veće trenje, uzrokuju veću potrošnju energije i smanjenje autonomije.
pneumatici čiji je pritisak viši od preporučenog imaju manju gaznu površinu, uzrokuju gubitak energije zbog nedovoljnog trenja i smanjenje autonomije.
Opterećenje, odnosno masa vozača i putnika: ukoliko je vozač lakši, domet skutera je veći, i obrnuto.
Stil vožnje: agresivna vožnja, sa naglim ubrzavanjima umanjuje domet skutera ili motocikla. Vožnja pod maksimalnim “gasom” uzrokuje veću potrošnju energije i smanjenje autonomije.
Konfiguracija terena: autonomija se smanjuje ukoliko se skuter vozi po brdovitom terenu, u poređenju sa autonomijom tokom vožnje na ravnom kolovozu.
Vremenske prilike:
vlažan i klizav kolovoz umanjuje trenje preumatika, uvećava potrošnju energije i umanjuje autonomiju.
čeoni vetar uzrokuje dodatni otpor kretanju, veću potrošnju energije i smanjenje autonomije.
u zimskim uslovima, na niskim temperaturama (ispod 0°C) kapacitet baterije, posebno kod manje kvalitetnih, može se umanjiti između 30-40% u odnosu na nominalni kapacitet tokom eksploatacije vozila na normalnoj radnoj temperaturi.

U zavisnosti od modela i njegove varijante, deklaracijom proizvođača maksimalna autonomija sa potpuno napunjenom baterijom:
skutera iz naše ponude se kreće između 100 i 130 km*.
maxi skutera i motocikala iz naše ponude iznosi preko 300 km**.

U sve električne skutere i motocikle iz naše ponude ugrađeni su motori i kontroleri najboljih proizvođača, koji podržavaju regenerativno kočenje. To znači da pri svakom kočenju, elektromotor proizvodi određenu količinu struje kojom se dopunjava baterija. Regenerativnim kočenjem se može proizvesti 8-10% energije, što nije zanemarljivo, na 100 km to je dodatna autonomija od 8-10 km.

* Pri brzini kretanja između 30 i 35 km/h, na putu bez uspona, pri temperaturi okoline u rasponu od 20 do 25 0°C, pri opterećenju težinom od 70kg
** Pri brzini kretanja između 80 i 90 km/h u eko modu, na putu bez uspona isključujući autoput, pri temperaturi okoline u rasponu od 20 do 25 0°C, pri opterećenju težinom od 70kg
.

Koje vrste baterija se koriste u električnim skuterima?

Postoje 3 vrste baterija koje pokreću električne skutere:
Olovno-kisele baterije
Ova vrsta baterija uglavnom se koristi kao zatvorena olovna baterija kojom se napajaju vozila za slabo pokretne osobe i jeftine električne skutere. U poređenju sa Li-ion baterijama, olovno-kiselu bateriju karakteriše: manja gustina energije te s toga manji domet skutera, duže vreme punjenja, veća težina, kraći životni vek, manja otpornost na visoke temperature.
Li-ion baterije
Većina električnih skutera opremljena je Li-ion baterijama. Mnogi brendovi skutera koriste Li-ion baterije zato što imaju:
veću gustinu energije: to znači da skladište više energije, što daje veći domet.
visok radni napon: što daje više raspoložive energije pri većim brzinama.
kraće vreme punjenja: 7-8 h u poređenju sa oko 10-12 h kod olovno-kiselih baterija.
nižu stopu pražnjenja: oko 1,5-2 % mesečno, kada se skuter ne koristi.
manju težinu.
duži vek trajanja.

Litijum mangan oksid baterije (LMO)
Ovaj tip baterije se obično koristi u kvalitetnim skuterima koji koriste INR hemiju. INR je skraćenica za Li-NiMnCoO2 – litijum nikl mangan kobalt oksid, kojim se dobija ravnoteža između visokog kapaciteta baterije i velike brzine pražnjenja. Idealne su za električne skutere visokih performansi koji zahtevaju značajnu snagu i dugo trajanje baterije. LMO baterije su takođe jedna od najsigurnijih vrsta baterija. Mangan smanjuje otpor, omogućuje visok protok jona, umanjuje zagrevanje baterije, što drastično smanjuje rizik od razvoja visoke temperature u radu i požara.

Koliki je životni vek baterije?

Životni vek zavisi od vrste baterije, broja punjenja i uslova korišćenja i održavanja, ali i od toga kako definišemo kraj životnog veka. Svakoj bateriji vremenom opada kapacitet. Ako posle tri godine bateriji ostane 70% prvobitnog kapaciteta, može se reći da je vreme za zamenu iako ona i dalje može da se koristi. Od vlasnika zavisi kada će je zameniti.

Životni vek baterije zavisi od broja ciklusa punjenja i pražnjenja, i direktno je zavisan od hemijskog sastava i tehnološkog nivoa proizvodnje (kvaliteta) baterije. Broj ciklusa punjenja i pražnjenja u odnosu na hemijski sastav baterije je:
200 do 400 ciklusa kod olovno kiselih (PBSO4) baterija
800 do 1200 ciklusa kod Li-ion baterija
2000+ ciklusa kod LMO baterija

LMO baterije koje koriste vozila iz naše ponude proizvode CATL i SKON, najbolji proizvođači baterija na svetu, baterije su proizvedene u skladu sa UN standardima bezbednosti i CE evropskim standardom kvaliteta, sigurne su i pouzdane.

Radni vek baterije u našim vozilima, pre početka degradacije kapaciteta, pri standardnim uslovima eksloatacije, je 3000 ciklusa punjenja i pražnjenja za CATL, i 2000 ciklusa punjenja i pražnjenja za SKON!!!

Zbog kvaliteta i pouzdanosti ugrađenih baterija, kod nas ćete dobiti NAJBOLJU MOGUĆU GARANCIJU NA TRŽIŠTU, u trajanju od 3 GODINE ILI 30000 KM, šta pre istekne. Pored toga, imate i opciju ugovaranja DODATNE GARANCIJE DO 5 GODINA ILI 50000 KM.

Najveći uticaj na životni vek baterije (kao i kod recimo pametnih telefona) ima redovno održavanje baterije, pri čemu se punjenje vrši propisanim naponom i jačinom struje.

Šta se podrazumeva pod „standardnim uslovima ekspoatacije“?

Standardni uslovi exploatacije podrazumevaju upotrebu vozila, punjenje, pražnjenje i održavanje baterije pod uslovima koje je definisao i preporučio proizvođač vozila i baterije.

Kako se puni baterija električnog skutera i električnog motocikla?; Koliko vremena treba za punjenje baterije električnog skutera i električnog motocikla?

Uz svaki skuter ili motocikl morate dobiti i odgovarajući punjač baterije. Za razliku od mnogih drugih, kod električnih skutera i kod nekih električnih motocikala iz naše ponude, baterije se modu vaditi i puniti na bilo kojoj utičnici (ukoliko živite u stanu npr. ili ukoliko koristite 2 baterije). Bateriju možete puniti i bez vađenja iz skutera, priključenjem na punjač i na utičnicu. Električni motocikli iz naše ponude, zbog velikog kapaciteta baterije, u sebi imaju ugrađene brze punjače, dok neki modeli imaju standardno ugrađene i konektore za punjenje na javnim punjačima za električne automobile.

Vreme punjenja baterije se može razlikovati u zavisnosti od:
vrste baterije koja se koristi
stanja napunjenosti baterije
kapaciteta baterije, i
snage punjača


Standardno vreme punjenja Li-ion baterije kapaciteta oko 50Ah, je 7-8h.

Ne morate čekati da se baterija isprazni potpuno, ili da se napuni do 100%. Treba imati u vidu da brzina punjenja baterije nije konstantna, već se menja u zavisnosti od toga koliko je baterija napunjena. Na primer, ako Li-ion bateriju koja se ispraznila do 20% stavimo na punjenje, za 5 sati može da se napuni do 90%. Međutim, da bi se od 90% napunila do 100% treba još nekoliko sati.

LMO baterije iz naših skutera, kapaciteta 50Ah, pune se oko 5-6h od 0-100% kapaciteta, originalnim punjačem koji se dobija uz skuter. Baterija se ne sme puniti duže od 8h, jer u suprotnom može doći do trajnog oštećenja punjača ili same baterije.

Kako bi se životni vek baterije maksimalno produžio, preporuke proizvođača su da se baterija puni kada njen kapacitet padne najviše do 20%. Baterija ispražnjena na 10% kapaciteta se može dopuniti do 95% kapaciteta za vreme od 5h, do 100 % za vreme od 6h.

U modele iz naše ponude moguće je ugraditi i ekstra brze punjače, dok maksi skuteri i motocikli su u ponudi sa već ugrađenim ekstra brzim punjačima.

Da li je moguće električni skuter koristiti po kiši?

Većinu električnih skutera nije moguće voziti po kiši.
Skuteri iz naše ponude su vodootporni i moguće ih je voziti po svim vremenskim uslovima, uz uslov da voda na kolovozu ne pređe visinu osovine elektromotora u zadnjem točku.

Kako se čuva električni skuter tokom zime i dužih perioda kada se ne vozi?

Tokom zime i dužih perioda kada se skuter ne vozi, potrebno ga je parkirati na mestu zaštićenom od uticaja vremenskih prilika.

Potrebno je bateriju napuniti do 70% kapaciteta, izvaditi je iz skutera ukoliko je moguće, i skladištiti je na sobnoj temperaturi.

Ukoliko se električni dvotočkaš ne koristi duže od 30 dana, kapacitet punjenja baterije se može umanjiti za 2-5% kod Li-ion, a čak do 70% kod olovno-kisele baterije. Preporučuje se dopuna baterije na svakih 3 meseca ukoliko se skuter ne koristi. Ukoliko se skuter ne koristi duže od 3 meseca, a pri tome se baterija ne dopunjava, baterija će se trajno oštetiti i neće biti upotrebljiva.

Baterija se mora dopuniti pre upotrebe ukoliko vozilo nije upotrebljavano duži period.

Svi naši kupci dobijaju detaljno uputstvo za upotrebu i održavanje baterija, kako bi obezbedili njen maksimalni radni vek.

Kako održavati električni skuter i električni motocikl?

Potrebno je redovno proveravati pritisak u gumama, čistiti skuter, ne preporučuje se pranje vodom pod pritiskom, potrebno je redovno puniti bateriju, podmazivati pokretne delove, i raditi redovni kontrolne servise.

Koliko košta održavanje električnog skutera?

Električni skuter/motocikl ima drastično manji broj delova koje treba periodično servisirati. Kod električnih skutera i električnih motocikala postoji samo jedan pokretni-obrtni deo, pogonski motor kojem ne treba održavanje i nije najskuplji deo vozila. Ni u električnom mopedu, ni u električnom motociklu nema ulja, filtera, lanaca, lančanika, klipova, karika, kvačila, itd. što drastično smanjuje troškove održavanja, čak za 90% manje u odnosu na benzinske.

Šta je potrebno učiniti u slučaju kvara na električnom skuteru?

Ukoliko ste svoj električni skuter kupili kod ovlašćenog distributera, proverite informacije o garanciji ukoliko ste je dobili, obratite se servisnom centru distributera i proverite mogućnost popravke.

Pitanja vezana za očuvanje životne sredine

Da li su električni skuteri iIi motocikli ekološki prihvatljivi?

Električni skuteri i električni motocikli ne emituju gasove sagorevanja goriva, smanjuju zagađenje vazduha i efekat gasova staklene bašte. Doprinose čistijoj i održivijoj životnoj sredini.

Električni skuteri i električni motocikli su tiši od benzinskih i smanjuju zagađenje bukom, koje je veliki problem u urbanim sredinama.

Kako se recikliraju baterije iz električnih skutera?

Recikliranje baterija električnih vozila je ključno za održiv, elektrifikovan transportni sistem. Značajan deo ključnih minerala za elektrifikaciju mogao bi doći iz recikliranih baterija do 2050. godine, što bi dramatično smanjilo potrebu za novim rudarskim iskopavanjima.

Način na koji se te baterije recikliraju može napraviti veliku razliku — moramo koristiti procese recikliranja sa visokim stopama obnavljanja minerala i manjim uticajem na životnu sredinu.

Tri različita procesa reciklaže uključuju prethodno prikupljanje i obradu baterija. Ti procesi su:
Hidrometalurška reciklaža je najbolja dostupna tehnologija u ovom trenutku, jer ima visoku stopu extrakcije metala i ima mali uticaj na životnu sredinu. U procesu se koriste tečni rastvori za izdvajanje metala
Direktno recikliranje je još uvek u razvoju, ali ima mali uticaj na životnu sredinu i u proces proizvodnje vraća anodu (pozitivnu elektrodu) neoštećenu, čime se eliminiše 1 proizvodni korak u procesu proizvodnje baterija. Kod direktne reciklaže % ekstrakcije Li je manji od onog kod hidrometalurške reciklaže, ali je idealna za proizvodnju litijum-gvožđe-fosfatnih (LFP) baterija.
Pirometalurška reciklaža (topljenje) je najlošija tehnologija jer se tokom procesa ne izdvajaju direktno metali kao što su Li, Al ili Mn i rezultira najvećim negativnim uticajem na životnu sredinu. Process proizvodnje mora imati dodatni korak hidrometalurškog prečišćavanja, jer se tako dobijaju čisti metali potrebni u proizvodnji baterija.

Bilo kojem od ovih procesa predhodi process prikupljanja baterija, a tu najvažniju ulogu imaju vlasnici baterija koje su degradirale, jer ih je potrebno predati reciklažnim centrima.

U reciklažnom centru baterija se obično razdvaja na manje module pogodne za reciklažu. Kod pirometalurške reciklaže spaljuje se cela baterija, najštetnija je za životnu sredinu, pri čemu se izdvajaju legure metala koji se nalaze u bateriji. Hidrometalurška i metode direktne reciklaže zahtevaju odvajanje različitih slojeva baterije da bi se došlo do samih baterijskih ćelija. Zatim ćelije prolaze kroz mehaničku drobilicu da bi se dobili manji delovi pogodni za dalju obradu. Ovakvi delovi prolaze kroz sita, magnete i šejkerske stolove da bi se izolovao prah koji sadrži litijum, kobalt i nikl. Dobijeni prah mešavine metala se rastvara u za to pogodnim rastvorima i procesom elektrolize se dobijaju čisti metali namenjeni daljoj proizvodnji baterija.

Praktična pitanja

Kako električni skuteri utiču na saobraćaj u gradskim uslovima?

Detaljna studija belgijske konsultantske kuće Transport & Mobiliti Leuven otkrila je da mala promena u strukturi upotrebe vozila i prelaska sa automobila na motocikle značajno smanjuje saobraćajne gužve i emisiju štetnih gasova. Studija, koja je predstavljena na konferenciji Acosijacije evropskih proizvođača motocikala (ACEM) 2012 u Briselu, pokazala je da ako se samo 10 % svih automobila zameni motociklima u saobraćaju na ispitnom području, ukupni gubici svih vozila, u vremenu provedenom u saobraćajnoj gužvi, umanjuju se za 40 %. Utvrđeno je da ukoliko bi 25% vozača automobila prešlo na upotrebu motocikla, saobraćajne gužve bi se u potpunosti eliminisale.

Opšta pitanja o kupovini

Da li je moguće kupiti električni skuter ili motocikl na rate?

Da, moguće je. Kupovinu na rate smo omogućili na 2 načina, kreditom i odloženim plaćanjem.
Kupovina kreditom
Detalje o kupovini električnog skutera ili motocikla kreditom naći ćete na našoj stranici posvećenoj tome.
Kupovina odloženim plaćanjem
Odloženim plaćanjem možete kod nas kupiti električni skuter ili motocikl sklapanjem ugovora o kupoprodaji na rate uz:
uplatu 50% vrednosti vozila u vidu avansa
sredstvo finansijskog obezbeđenja koje može biti: blanko sopstvena menica, sa 1 žirantom i adminsitrativnom zabranom na LD žiranta. Menica mora biti bezuslovna i neopoziva, plativa na prvi poziv, sa klauzulom „bez protesta“, sa potpisanim i notarizovanim meničnim ovlašćenjem.
zaloga na kupljeni skuter ili motocikl

Šta je bolje, kupiti električni skuter na rate ili u isplatom u celosti?

Uvek je bolje kupiti vozilo isplatom u celosti jer ćete na taj način dobiti najpovoljniju cenu.

Kupovinom električnog skutera na rate olakšaćete sebi, jer gotovinu koju ste namenili u te svrhe možete iskoristiti za neke druge potrebe.

Koje su prednosti kupovine električnog skutera na rate?

Električni skuteri kupljeni na rate otplaćuju sami sebe kroz fantastične uštede na gorivu i na održavanju, te će električni skuter ili motocikl otplatiti sebe a da to i ne osetite.

Na koliko rata mogu kupiti električni skuter?

Kod kupovine kreditom, skuter ili motocikl je moguće kupiti do maksimalno 84 mesečne rate.

Kod kupovine odloženim plaćanjem skuter ili motocikl je moguće kupiti na 12 mesečnih rata.

Sa kojom bankom ili financijskom institucijom sarađujete na kreditiranju kupovine električnih skutera?

Kreditiranje kupovine električnih skutera radimo u saradnji sa Raiffeisen bankom ad Beograd.

Kakva je kamatna stopa na kredite za električne skutere?

Za kredit indeksiran u €, nominalna kamatna stopa iznosi 5,99% na godišnjem nivou, na iznos odobrenog kredita.

Za kredit indeksiran u RSD, nominalna kamatna stopa iznosi 9,9% na godišnjem nivou, na iznos odobrenog kredita.

Koja su dokumenta potrebna za odobravanje kredita?

Za odobrenje kredita potrebno je pripremiti i podneti sledeća dokumenta:
Zahtev za odobrenje kredita
Rešenje poslodavca o administrativnoj zabrani
Izjava o saglasnosti kupca na aktiviranje administrativne zabrane

Da li postoji minimalni iznos za kupovinu na rate?

Kod nas ne postoji minimalni iznos za kupovinu električnog skutera ili motocikla na rate.

Da li ima nekih skrivenih troškova prilikom kupovine na rate?

Nema nikakvih skrivenih troškova prilikom kupovine električnog skutera ili motocikla na rate.

Da li je moguće prevremeno otplatiti kredit i kolika je kamata u tom slučaju?

Kredit je moguće prevremeno otplatiti bez ikakvih dodatnih troškova na ostatak kredita, odnosno sa 0% kamate.

Električni skuteri bez dozvole

Da li postoje električni skuteri ili motori za koje nije potrebna vozačka dozvola?

Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima u članu 15, definiše električni bicikla kao vozilo vrste K3, tj. sa pogonom na pedale i dodatnim električnim motorom čija najveća snaga nije veća od 0,25 kW i najveća konstruktivna brzina manja od 25 km/h, a koje nije deklarisano kao vozilo vrste L1.

To praktično znači da kada kupujete električni skuter koji možete voziti bez dozvole, kupujete električni bicikl, koji svojom konstrukcijom i izgledom podseća na skuter. Ova vrsta vozila ne podleže registraciji u Srbiji.

Koje su prednosti korišćenja električnog “skutera bez dozvole“?

Propisi: Nije potrebna registracija ili vozačka dozvola.
Niska cena: Jeftiniji su od električnih vozila koja se registruju.
Ekološki prihvatljivi: Nemaju emisije štetnih gasova.

Koji su nedostatci korišćenja električnog “skutera bez dozvole“?

Mala brzina: Maksimalna brzina ne sme biti veća od 25 km/h što može uzrokovati probleme prilikom učešća u saobraćaju i dovesti vozača u potencijalno vrlo opasne situacije.
Ograničena snaga: Snaga motora ne sme preći 250W, što ograničiva performance, posebno na uzbrdicama ili pri većim opterećenjima.
Ograničena autonomija: Domet ovakvih vozila je vrlo mali, najviše 15-20 km, što je u većini slučajeva nedovoljno u urbanim sredinama.
Kvalitet: U najvećem broju slučajeva radi se o vozilima vrlo niskog kvaliteta, slabih pogonskih motora, loših kontrolera i sa ugrađenim olovno-kiselim baterijama.
Propisi: Iako nije potrebna registracija i vozačka dozvola, vozač mora:
nositi zaštitnu opremu (biciklističku kacigu) i svetloodbojni prsluk
poštovati saobraćajna pravila
za kretanje koristi biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku

Verujemo da će zakonodavac vrlo brzo prepoznati i ovakva motorna vozila i za njih doneti iste ili slične zakonske mere kao u slučaju električnih trotineta.

Zaključak

Da li jeftin skuter na kraju može biti skup?

Ako za par stotina eura kupite električni skuter teško možete očekivati kvalitet. Zbog sveopšte loše finansijske situacije mnogi razmišljaju: „Ne treba mi za trke, ne prelazim 100 kilometara. Treba mi samo za kratke vožnje, do prodavnice, fakulteta, posla, škole…“ Međutim, već tokom prve  vožnje shvate da njihov njihov skuter ne može da savlada uzbrdicu ili da sa punom baterijom mogu preći mnogo manje nego što piše u karakteristikama. Tada je kasno da se bilo kome žale.

Da li imam garanciju pri kupovini električnog skutera i kako rešiti nastale kvarove?

Dobro proverite kakav električni skuter i od koga kupujete. Ako vam neko kaže da na električnom skuteru nema šta da se pokvari, znajte da je to daleko od istine. Ako skuter umesto motora na benzin ima elektromotor, ne znači da se ne može pokvariti.

Dobro proverite o kojem je proizvođaču i modelu reč. Pretražite forume i Youtube i proverite da li se o tom skuteru priča. Pozovite prodavca i detaljno se informišite o svim karakteristikama. Proverite kakva je servisna mreža i dostupnost rezervnih delova. Proverite karakteristike baterije i da li je moguće naći novu originalna, zamensku i cenu baterije.

Bolje je platiti više u startu, ali biti siguran u kvalitet. Ako se nađete u situaciji da se skuter pokvari, pa ne možete da nađete deo za njega ili ne možete da ostvarite garanciju, sva početna ušteda zbog niske cene ne vredi.

Kao i kod svih drugih proizvoda, električni skuteri sumnjivog porekla i kod sumnjivih prodavaca mogu imati jedne karakteristike na papiru, a druge u praksi, od kapaciteta i trajnosti baterije, do maksimalne brzine.

Pronađi

Scroll to Top